Langkau ke kandungan utama

dah selesai...

anything can happen.. that why life is wonderful.. struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one... no one you shouldn't hurt their feels!


salam..
apa khbr?

alhamdulillah, aku dah selesai duduki ujian Jabatan Pengangkutan Jalan raya (JPJ) dan lulus... syukur, ya ALLAH...

aku xrasa nervous sgt... sb aku igtkn diri dgn pe ujian yg telah aku ambik...
tu la sbb org kata pnglmn itu mmtgkn... hihi



skrg ni aku pmgg lesen L

ni just list jer sb xsmpt nk tulis krg mgrang... huhu

7.25 cina tu call,aku msh bersiap.. adik dlm bilik.. xpe la, g sndri..

7.30 mcm tu kmi gerak..

bhnti hntar pic adik..

8.00 sampai..

ramai jgk motor ni

g loo, btulkn tudung.. singgah kantin sb org ramai kat loby, xdpt nk duduk... nervous jgk, mggeletar.. sb baik aku pakai cadigan. huhu

8.30 diorg jnji nk sampai, xde pn lg... aku lepak kantin la.. xknal sape2.. huhu.. dh rasa ramai kat bwh bgkel tu, aku pn p la stlah g loo dulu.. bkn nk bt pe sgt.. nk ckp dgn diri sndri jer.. nk yakinkn diriku.. dan ya, aku tampak yakin n bersemangat..
bravo beb!

lepak kat bwh kemah tu.. ada org tnya no brpa... aku pn tnya, dh tau no ke? mcmna? la, kna tgok kat board la.. atoi, mcmna la aku blh lupa nk tgok nama kat board? mgkin sb aku dah biasa dgn teknik yg semuanya online... cuma kena bawa kad pengenalan n kad yg berkaitan jer...

tu la, bila dh terlebih canggih sampaikan perkara yg konvensional pn dah x igt n prkara ni mmg memalukan. huhu..

mula2 tgok dlm list tu, xde nama aku... tgok lg, dgn lebih teliti.. ya, ada... tgok no plak... 41.. ala, bnyk tu..

8.45 bru JPJ sampai, naik van... diorg set up semua...
ai, lmbt la plak..

9.00-9.30 taklimat n mula..
ada perubahn.. kna mati enjin n start motor dpn jpj..

nama dipggil sorg2.. hmpeh tol kak tu, gelakkan nama aku yg bertaip kat borg tu.. aku tau pape, ttba dia mnta maaf.. ala, aku xkisah la... tp, sampai hati dia gelak.. nmun bgtu, xpe, dh biasa.. n aku kagum jgk sb unik... org akn lbh igt.. huhu.. abg tu ada, nama dia Zaidi.. dia tgok jer aku.. tp, aku mls nk lyan...

aku kna no 40.. ala, bnyk tu.. semuanya ada 123 org. aku kna sesi pertama, ok la.. xla lama sgt nk tggu..

aku duduk kat situ... kat tgh2 antra org nk ambik lesen motor n org nk ambik lesen krta. lantak la org lain brdiri pn.. sb aku xlarat nk berdiri.. nk tggu no pn lmbt lg, 40. bl duduk situ dapat la kwn.. bdk2 yg duk mkn dpn meja aku kat kantin td.. muda lg rupanya, 17 thun tp dress up mcm org dh besar.. dia tnya umo dlu.. igt aku muda kot.. bla aku ckp 25, dia nmpknya kaget.. huhu, aku nmpak muda ke? waka waka...

dkt dgn no aku, aku berdiri sb msa tu mthri dh suluh muka..
dpn nama aku bdk2 laki.. aku jer yg prmpn ptma lps bdk2 tu.. xpe la, xsegan la... tp, klu aku yg 8thun dulu, mmg segan giler... huhu



motr yg digunakan ialah mtr honda EX5.. ada sbuah skuter, dipamerkn utk smua... xbrni la aku nk naik skuter, kang xpsal2 jtuh plak, sb aku xbljr naik skoot... sj utk bgtau JPJ kot diorg jgk sediakn skoot tp lgsung xde pn latihn dgn skoot.. diorg suruh naik motor EX5 jgk.. xreti, diorg suruh bljr.. suruh start.. kmdian tgok skoot tu dh disorong utk disimpan...


time p kat motor, mmg ramai la yg pndang, ye la diorg tggu turn n ada yg dh sudah.. aku bt selamba jer.. lantak la diorg nk tgok pn, apa aku kisah? yg penting result aku yg aku kisah.. so, kena la bt elok.. start dua kali.. ok la.. break pn ok.. alhamdulillah..

titi aku dapat lalui dgn baik.. masa yg trcatat 9.45 saat...

kon, ala, slownya aku bwa...

brak kecemasn, alamak xjd la plak.. biasanya ok... ah, xpe, jgn pduli.. teruskn je bt dgn baik...

bulatan 8.. macam biasa, xde hal.. cuma lju sikit jer... biasa jer..

laluan tajam, ok..

bahagian tiga:

start motor sekali jer dh hidup, check helmet, lampu dpn, lmpu blkg, sgnal kanan tgn knan, signal kiri tgn kiri,cermin, masuk gear, tgokk blkg, bg isyrt nk msuk jln (tgn kanan tpk tgn mgiring), tgok depan, toleh lg skali n jln..

msuk gear pn senang motor ni.. then mcm biasa la bg isyarat apa yg patut..
last, nk double stand tu, berat sikit motor ni.. tp, boleh jer..

dh parking, ambik beg n pg ke JPJ ambik result.. ashraf ada situ.. minah yg bernombor 41 yg telah potg aku masa nk balik lpas bt rounda about ckp sstu kat aku.. la, rrupanya aku xbuang helmet.. patut pn xde org nk ambik motor tu.. aduh, malu2... hihi...

bl sampai sana, minah tu tggu dulu, sb borg kat ashraf tu, borg aku... hihi, pdan muka ko, sapa suruh potg aku.. xdapt pn nk ambik awal.. wahaha...

ashraf kata nk bwa pgi mana topi klndar tu? xbg org lain pakai ek? aku ckp lupa.. itu jer yg ada kat minda aku... ashraf ni mamat yg sllu pakai stoking tgn wrna putih n sunglasses. rambut pnjg jatuh ke dpn. kulit sawo mtg. sj nk igtkn yg mana 1.. hihi..

kna tulis nama, ic n sign.. dia tgok aku tulis, mgkin tau kot aku dh dwsa... haha.. sign aku jd mcm lain plak... so, buka paper yg dh sign, tiru bg sama... sb aku dh digtkn oleh krni secara xlgsung spya sign msti la sama. sb JPJ leceh sikit, perati btul2... nsb baik kedua2 sign aku hmpir sama, wlpn jrg sign tu aku bt... huhu..

aku ucap "tq" pd ashraf.. dia snyum n sdikit trkjut sb biasanya org ucap terima ksih dlm BM tp aku ucap dlm BI.. hehe, mcm r western sgt..

sampai khemah bg balik borg tu kat JPJ yg lain. then bg kat Kv jgk.

then lepak2 la kat loby.. ada adik tu, manis orgnya... xsombg.. duk borak2 la.. aku duk tgh antara cina. comel la ank cina tu.. dia pn baik, snyum jer.. bdk tu pndai, pggil 'kakak' pggil 'ce ce ni' pn pndai.. :-)

then bl cina2 ni balik, kak yg duk bwh, naik duduk kat krsi sblh ku.. ok jgk kakak ni wpn nmpk sombg muka dia.. bnyk jgk sembg dgn dia.. yg adik sblh ku pn aku bnyk berborak dgn dia.. :-)

aku balik sndiri, naik van... sb hilmi(adik) blum lg bt test jln raya.. mgkin lmbt lg..
ashraf yg bawa.. ok jgk mamat ni..



mula2 zaidi ada... (zaidi ni muka mcm cina.. putih, aku igtkn cina masa mula2 nmpk dia.. nmpk grg sb susah nk syum tp dia ok je, boleh gurau2.. tringt mcm aku dh tulis kat blog ni... cari la sndri.. rambut kemas. hensem la klu dia org cina... hihi...)

tp, dia kna hntar kuala kedah.. ksian dia.. mcm smlm jgk la.. smlm van KN wrna merah.. ksian jgk tgok muka dia yg dh sunggul. zaidi, kita xde jodoh la... hihi..

ashraf suka gile dia bla aku pggil dia abg.. haha.. sb aku xtau umo dia berapa... ada minah sblh tu duk bertengkar dgn dia.. kata dia muda lg, bru 21.. minah tu kata mgkin 31 kot... haha...

aku diam jer, mls nk masuk campur.. ala, pnggil abg n kak sb hormat la..

dia bkn org area aku rupanya sb dia xtau pn mana tu smpg Bukit tembaga... ke sj bt2 xtau? waka waka..

lps ucap trima kasih masa aku turun n tutp pintu van, dia hadiahkan snyumannya yg manis kat aku... manis tol snyumn dia.. hihi.. aku bls la..

haha, hari yg indah2 kat KV... :-)terima kasih..



igt nk ambik lesen krta plak la... tp, aku sibuk...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker