Langkau ke kandungan utama

Erk, Sombongnya Budak Ni! Tak De Akhlak

Cermin diri kita setiap hari, pakaikan dengan akhlak
Assalamualaikum...

Aku melawat seorang kenalanku di blog. Dah dia datang komen, aku pun nak la komen kat blog dia balik. Tapi, aku tak sanggup nak komen sebab aku hanya mampu beristighfar. Sombongnya budak tu! Masa mula-mula aku kenal dia, she is so nice..

Pada mulanya aku nak buat entri pemberitahuan sebab aku dah lama tak dapat nak masuk ke blog dia. Tapi tadi aku dapat masuk. Aku suka, ye la dapat masuk ke blog yang suka komen blog kita dan kita pun nak komen blog dia jugak.

Tapi, minta maaf la, aku tak kan komen. Kalau aku komen, aku akan bangkang idea belasan tahun dia yang dia rasa dah Internationale. Kang dia cop bukan-bukan pula pada aku.




   

Aku bukan takut tapi aku berwaspada dan belajar dari kesilapan yang pernah aku buat, walaupun bukan salah aku tapi kalau orang fikir negatif, sangat susah. Tak tau? Meh klik sini dan baca ye..

Ya ALLAH, aku macam kematian kata-kata.. Macam je.. Hihi~

Budak baru nak naik macam tu la. Aku tau. Remaja. Ada rupa sikit, free hair, bebas sikit, pandai sikit, kaya sikit, maka nak la tunjuk lagak. Tapi dia sangat berlagak, ok. Menyampah la pulak, sampai kurang ajar dan buat perkara bodoh!

Aku sebenarnya memang tak de hal dengan budak free hair. Sebab aku tau, (ramai kawan-kawan aku yang free hair tapi sangat baik) diorang baik. Tapi, aku rasa budak ni dah melampau. Ini jenis free hair yang kurang ajar. Aku memang menyampah dengan diorang ni.

Kepada adik yang akan menatap entri ini, akak titipkan warkah buatmu:

Adik, akak doakan adik seda kesalahan dan kesilapan adik. Janganlah nak berlagak sangat. Semua yang adik ada tu, hanyalah pinjaman dari ALLAH. Akak tak nak sesuatu yang buruk menimpa adik kelak kerana ALLAH murka kepada orang yang sombong. Kalau DIA nak tarik sekelip mata jer. Contohnya terlibat dalam kemalangan. Bukan akak nak minta macam tu ye. Sekadar contoh.

Tak perlu la adik nak berlagak dengan kepandaian dan kecantikan adik. Nak buat apa semua tu? Adakah adik berpuas hati dapat tonjolkan kepandaian adik yang pada mata akak, adalah tindakan yang bodoh dan kecantikan adik tu tak boleh diperagakan untuk seluruh dunia.

Jangan sampai orang menyampah dengan adik. Akak sayangkan adik, bukan benci adik. Adik budak baik. Tapi mungki sebab anugerah yang orang lain tak ada, adik rasa sombong. Adik rasa adik cantik, adik rasa adik pandai lebih berjuta-juta kali dari orang lain.

Tidak adik, tidak. Cantik itu subjektif dan pandai ke kalau ilmu kita ni tak seluas air di laut? Pernahkah adik terdengar kata-kata orang bijak pandai, "Apabila seseorang itu mengatakan dirinya pandai, maka bermulalah kebodohan dirinya" Kalau akak tak silap, ini kata-kata dari Imam Syafie.


Insaflah. Semoga adik berubah jadi baik.

P/s: Ambiklah pengajaran dari sini, wahai pembaca blogku.. Ini jugak sekadar menginsafi diri juga. Walaupun aku memegang sarjana tapi banyak lagi yang perlu aku belajar. Ilmu ALLAH ini sangat luas. Seluas lautan ini, hanya satu titis pena dari ilmu ALLAH. Subhanallah..

Apa guna cantik kalau tidak berbudi bahasa?

Didi jangan macam tu ye..

Terima kasih sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Ulasan

  1. banyaknya typo entri ni.. hish, marah punya pasal ke ni?

    BalasPadam
  2. @nawal: sesiapa pun, bukan isunya..
    Yg penting ambik pengajaran =)

    BalasPadam
  3. : : em , smoga di buka pntu hati nya .

    x mau marah2 sgt yea .

    :)

    BalasPadam
  4. Err saudari ... saya kah yang dimaksudkan itu?...eh..tapi dia budak perempuan kan..yang saya perasan kat sini buat apa ye?..hehehee

    Anyway, bagus sekali jika kita saling tegur menegur sesama lain untuk memperbetulkan sesuatu ...tetapi kadang2 teguran itu boleh merupakan sesuatu yang amat pedih kepada penerimanya seandainya dia memang dari jenis yang tidak boleh ditegur atau tidak open minded...

    semoga entry ini dapat dijadikan iktibar dan pengajaran kepada kita supaya beringat dan jangan lupa diri bila sudah berjaya...

    terima kasih...

    BalasPadam
  5. meh pegi warung makan nasik lemak sambal lebey ngan air teh tarik...moge2 ilang le marah tu yek..,

    BalasPadam
  6. eh saye ke kak?sori lori.....hehe beserla duk kmpung xdan nak komen heeheee

    BalasPadam
  7. @ana raisya

    erk, kenapa awak terasa pula?

    apa pun ambik pengajaran la..

    BalasPadam
  8. @senyum cinta

    bukan awak la, dear..

    tapi mmg maksudkan kpd mereka yg bodoh sombong. semoga sedar la..

    BalasPadam
  9. @Khairil

    Dah tau perempuan dan budak belasan tahun, yg Encik Khairil nak perasan apasal? Haha~

    Iya, Sha tegur. Tapi Sha tak sebut nama dia, siapa dia, URL blog dia.. cuma sebut secara am, budaknya perasan cantik, pandai sikit sebab rajin belajar, kaya sikit ada harta bapak dia,free hair.

    Kalau tak boleh nak terima teguran, itu bodoh sombong namanya! Tak perlu la nak jengah blog ni lagi. Pergi duk dalam hutan sana. Ekeke~

    Iya, harap2 macam tu la.. Ini belum berjaya lagi dah nak berlagak. WTFish la, kan?

    Sama2 kasih.. =)

    BalasPadam
  10. @KABAKOGA

    wah, sedap tu.. jom2, awak belanja kite ek? sb kite tak kerja lagi.. boleh ek.. =)

    kena banyak minum air kosong ni, nak hilangkan rasa panas badan dan berwuduklah, basahkan lidahmu dgn zikrullah =)

    BalasPadam
  11. @tokwan muda

    ko ni, tow wan muda, bukan la.. kan aku dah mention, she is so nice = perempuan dan belasan tahun..

    ko kan laki dan dah 20 tahun lebih kot.. haha~

    kak? ok-ok, aku bahasakan diri 'kak' ekeke~

    BalasPadam
  12. owh bukn erk...hihi mn th suspek...tp x knl maka x cinte kan...

    BalasPadam
  13. @TeAqArH

    nampak sgt kak Sha jrg marah, kan Teqarh.. =)

    BalasPadam
  14. hehehe..menyampah kn tgk org mcm tu..kesian..pemikiran dia masih belum luas lg..dia masih tidak nampak luasnya dunia..

    BalasPadam
  15. @Sylangster Pressure

    tahu tak pe, mmg menyampah. bajet dia sorg jer lawa n pandai. Hanis Zalikha pun tak mcm tu, tau.

    Itu la, dunia dia masih kecik dan sempit.. budak2 la katakan. :P

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker