Langkau ke kandungan utama

Kenapa Kau Tak Nampak? Rabun Ek?

Assalamualaikum...

Apa khabar korang?

Aku terasa dengan seseorang tu.

"Er, hello dah kau tu duk bawah orang, ikut la peraturan yang orang atasan buat! Ko nak quit, quit la.. Ada sesiapa kisah?"

Sebut pasal kisah ni, meh aku kisahkan pada korang.

Dia ada buat onar.. Chewah, bahasa.. Tak de onar, cuma kesalahan yang orang atasan dah larang dan buat peraturan serta memang polisi diorang macam tu, dia langgar.

Syarikat tu ditubuhkan untuk setiap pekerja melakukan kerja secara rahsia dan ahli yang lain tak boleh diberitahu apa yang sedang diusahakan. Mesti dirahsiakan. Lainlah kalau ada ahli yang bertanya.


Ada tujuan mereka buat macam tu. Supaya tak ada kebocoran maklumat.

Tapi, ada pula kawan aku sorang ni.. Kawan biasa jer, nak kata rapat tak sangat sebab nampak dia susah nak masuk dengan orang lain, kira belagak la. Apa-apa yang berlaku kat ofis, dia nak ambik tau aka dia yang bawa mulut.

Dia jugak akan cari cara untuk berkenalan dengan orang atasan dalam bidang ni. Bidang penyiasatan. Kawan aku ni gila popular. Tak kira la cara baik atau buruk, dia akan cari jalan jugak.

Jadi untuk popular, maka dia pun buat la apa yang syarikat larang iaitu menyebarkan maklumat di kalangan pekerja lain. CEO syarikat dah marah-marah. Dia suruh bahagian komunikasi korporat buat memo pasal larangan menyebarluaskan maklumat. Tampal kat notice board.

Pada suatu hari tu, kawan aku ni macam biasa la, borak-borak pasal kerja siasatan dia dengan pekerja yang lain. Kalau setakat borak je tak kisah tapi cakap semuanya..

Pengurus dapat tau dan benggang. Diorang dah nak pecat dia. Aku yang rapat dengan semua orang dalam ofis tu (termasuklah pengurus-pengurus walaupun pengurus agak kerek tapi aku tetap tegur diorang), rasa bertanggung jawab untuk menyuarakan apa yang aku dengar pada kawan aku tu.

Aku tegur cara elok. Dia kata, dia hanya bertanya pendapat saja. Tapi bukan itu yang semua orang tau. Semua pekerja bagitahu yang dia dah langgar polisi. Aku nasihatkan dia dan bagi cadangan, kalau nak minta pandangan macam mana. Tapi dia benggang. Dia kata dia tak tau apa-apa.

Er, bukan ke kau yang selalu lepak depan notice board tu baca segala macam? Tak kan baca sesuatu pasal orang terkenal dari bidang lain jer kot? Tak kan sikit pun tak perasan? Nak ke aku copy dan tampal kat kad punch kau?

‎Aku kesian kat kau, sebab tu aku tegur kau. Kalau tak, teruk kau kena dengan pihak atasan. Tapi kau terasa dan benggang dengan aku?

Kau igt aku suka hati ke nak tegur-tegur kau? Sebenarnya, aku pun malas..tapi memikirkan kau tu kawan aku, maka ada eloknya aku tegur kau. Tapi kau tuduh aku gila kuasa pula. WTFish la?


Pengurus yang tau pasal ni, mula mengamuk. Ayat pengurus-pengurus ni memang sentap la. Jadi aku pun tegur la diorang. Aku kan dah macam orang tengah.

Minta maaf, aku tak pernah pun rasa diriku ini pengurus. Aku cuma membantu mengeratkan hubungan antara pengurus dan pekerja. Salahkah? Aku pun tak nak glamour-glamour ni. Bermimpi untuk jadi pengurus boleh la. Itu syarikat yang pilih kroni. Ah, lantak la, janji aku boleh kerja.

Pengurus pun dah sedar dan minta maaf. Tapi kau ada ke minta maaf pada pengurus? Tak de kan? Egonya kau! Lepas tu kau cakap pula, kalau kau nak quit, kau boleh quit. Eh, cakap jer? Nape tak buat?

Aku pun tak perlu la kawan macam kau, yang nakkan promotion (naik pangkat) sorang-sorang. Kau tak pernah fikir pun pasal aku, Zain, Amirul, Dian; kawan-kawan kau jugak. Masa susah cari kami. Minta tolong supaya boleh kau sama nak kenal dengan orang penting dalam industri ni. Kami tolong, bukan senang jugak nak kenalkan kau pada orang yang dah popular ni. Tapi masa kau senang? Sikit pun kau tak promote kami pulak..
Kenapa ada manusia tak nampak yang kite ni nak tolong dia? Kite pula yg dipersalahkan..
Kau rabun ek? Ni tahap buta mata hati ni.
Manusia oh manusia, bukalah matamu

p/s: Aku minta maaf, entri akhir-akhir ini, memang hancus.. What problem with u, Sha? I dont know why..

Aku tau entri aku kurang kick.. Sedih. Tapi..
Ala, aku quit blog je la kalau macam ni, boleh? Ada orang sokong tak? :(

Terima sudi baca entri ni. Sayang korang.
Anything can happen, that why life is wonderful. Struggle to get what u aim but be sure don't hurt any one. No one you shouldn't hurt their feels!

Ulasan

  1. hargailah orang sekeliling anda.. orang marah bukan kerana benci, orang tegur bukan kerana dengki!

    BalasPadam
  2. Mesti rasa nak ketuk kepala dia kan?haha..yang penting sha dah buat terbaik untuk dia(dengan nasihat) dan syrikat kan.Peduli jela..kawan ramai lagi kita leh cari.hu4

    BalasPadam
  3. tak sokong quit blog. sebab kat blog ni lar kita boleh luahkan perasaan, bagi pendapat & macam macam lagi.menulis lebih senang dari berkata kata kan? :)

    BalasPadam
  4. @Anif Abdullah ®

    malas nak gaduh2..

    itu la, lantak dia la. kite dah sehabis baik dengan dia, nak slahkan kite plak..

    biarlah dia Fikir la mana yg trbaik utk dirinya.

    BalasPadam
  5. Biarlah blog jadi luahan perasaan.. DIcaci dimaki pun blog tetap setia dengan kita...he3.. At least ramai kawan2 maya yang blh bagi pendapat dan pandangan..

    BalasPadam
  6. @Nurainaa Sofia Nurazizul

    macam tu ek? tapi tak guna jugak ada blog tapi tak ada cerita yg best. org pun mengutuk..

    erm, i'll think 1st..

    BalasPadam
  7. @Jai

    blog jadi luahan perasaan? Jai tak kisah blog Sha mcm ni?

    masalahnya dicaci, dimaji dgn blog, dlm blog, disebabkan blog..

    rakan maya pun tak ramai.

    BalasPadam
  8. Luahan Hati....Biaslah Tu manusia Ego Tak Boleh Di tegur..hehe

    BalasPadam
  9. @Cik Rose Cute
    a ah.. meluah, dari terus terasa hati.

    benci manusia mcm tu.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Nak tinggalkan komen ek? Sila-sila =)
Pastikan tak menyinggung perasaan sesiapa ya.
Happy blogging.

”Jom like page fb blog”

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker