Langkau ke kandungan utama

Salah Etika Berpakaian, Malunya Aku

Restaurant Street Food Festival ni adalah bawah projek bekas bos aku.


Malam bebaru ni aku ada dapat jemputan dari bos lama. Makan-makan. Majlis dia. Dia yang anjurkan.

Macam ni, dia adalah pengerusi sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO). Dia buat program. Program dia pula makan-makan. Street hawker. Lebih kurang macam jamuan raya yang besar-besaran tu dibuat.

Setakat sekarang, sepanjang setahun aku menetap di Alor Setar, aku telah dua kali pergi ke jamuan raya besar-besaran. Satu, masa perasmian UTC Kedah oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Razak. Masa ni, aku pakai baju kurung. Lagi satu, Jamuan Raya Sada (Syarikat Air Darul Aman). Masa ni, aku pakai t-shirt dan seluar sahaja. Ye la, orang nak makan saja, lagipun ramai-ramai, panas dan rimas.


Ni masa mula-mula sampai. Malu dan segan gila

Bos aku dah pesan, pakai baju kurung. Tapi aku selamba badak saja pakai jeans dan seluar. Sekali kau, pergi sana, budak-budak sekolah tahfiz (siap berserban atas kepala) penuh meja jemputan. Orang lain pakai baju rasmi iaitu berbaju kurung atau baju korporat. Aku dah salah etika berpakaian. Wrong code dressing. Wah, malu gila. Segan amat.

Pada masa tu, aku dan adik sebilikku saja yang ber-t-shirt dan berjeans. Nasib baik aku pakai cardigan labuh warna hitam, tak la nampak sangat aku punya baju dan seluar. Tapi, serius aku malu dan segan.

Aku dan kawan-kawan pula dapat tempat meja VIP dan duk depan dan sebelah bebudak tahfiz. Cuba bayangkan, malu dow. Tapi tak kan nak balik pula. Dah sampai pun. Nanti apa pula kata bos aku?


Makan satay dulu. Abaikan muka serabai. Nampak tak, kat belakang aku tu ada budak-budak tahfiz berserban?

Makanan dia sangat sedap. Serius sedap. Mula-mula, kami makan satay dulu. Pergh, satay ayam yang manis dagingnya, lembut dan enak. Marvelous!


Makanannya yang super sedap

Ada menu lemang, nasi himpit, roti jala, cucur udang, sup gear box, nasi goreng kampung, buah-buah dan air sunquick tropicana. Semua makanan ni sangat sedap. Rugi sape yang tak hadir. Ada kawan-kawanku yang tak nak hadir. Katanya bos dia tak jemput. Tapi pada aku, pe salahnya, yang menjemput pula ni bekas bos aku. Kiranya yang pertama negatif tapi yang kedua positif, jadi positif. Tak salah pun sebenarnya nak hadir lagi atas jemputan orang lain pula, bukan sebab bos dia yang tak menjemput. Kan, kan?



  Aktiviti program

Majlis perasmian.
Time aku sampai bos aku dah berucap kat depan. Dari jauh dah cam suara dia. Hidup bos! Hehe~

Makan-makan.

Nasyid qasidah burdah.
Layan nasyid Ya Hanana. Ya Hanana. Ya Hanana. Ya Hanana.Orang lelaki lambai-lambai tangan, tapi kami yang perempuan ni segan. Ye la, kang ternampak aurat pula.

Ceramah agama oleh Murabbi Syeik Mohd Zainol Asri, mudir Darul Hadis Kedah.
Seronok ceramah dia. Santai saja. Patutlah nampak bebudak ni salam dan cium tangan. Aku pun tertanya-tanya siapa dia. Baru tahu. Allahu robbi.


Persembahan nasyid qasidah burdah
Ceramah agama. Best ceramah ni. Pasal halal haram makanan.




Kan Islamik atau zaman sekarang, orang panggil Yizlumik, tapi aku pakai t-shirt dan jeans. Memang tak kena. Aku nak jumpa bekas bos pun segan. Tapi, dia ada datang jumpa aku juga. Pada masa itu, aku duduk. Harap-harap dia tak perasan aku tersalah etika kod berpakaian. Harap-harap. Ceit, padahal dia nampaklah..

Jadi, pesanan aku, janganlah kita salah memakai baju, lari dari tema majlis. Nanti segan pula diri kita yang comel-lotey tu. Hihi~

Korang boleh baca:
Tips pakaian untuk konvo
Pakaian Tunang untuk Lelaki
Fesyen lelaki



Terima kasih sudi baca.

Kalau rasa entri ini bermanfaat, sila tekan like, share dan +1 ya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang dan Makanan Orang Demam Campak

Air kelapa sangat bagus untuk demam campak Nak jaga pemakanan orang demam campak? Ok, aku ada petua dan tipsnya. Segala yang tertulis di sini adalah keluar dari kepalaku, dan pengalamanku menjaga makanan orang demam campak. Ku abadikan di sini. 1. Tidak boleh menggoreng Demam campak ni kita tak boleh nak goreng apa-apa makanan terutamanya guna minyak. Contohnya goreng ikan. Menumis pun tak boleh tau. Sebab apa tak boleh? Sebab ia akan merangsang pertumbuhan campak dan buat ianya kemerah-merahan. 2. Elakkan makanan laut yang gatal Makanan laut, seperti udang, sotong, kerang elok la dikuarantinkan.. Haha~ Bukan kuarantin la tapi jangan makan makanan tu, k. 3. Elakkan yang pedas Cili pun tak boleh makan sebab mengundang kegatalan. Aku ada baca, sup ayam ni bila dibuat sup akan mengeluarkan satu pati yang berkesan khas untuk menyembuhkan demam. Korang letak bawang merah, bawang besar dan bawang putih. Lagi sedap bawang putih tu, tak dipotong, hanya buang kulit, ba

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru

Istilah-istilah Dalam Bundle Yang Ramai Lagi Keliru, jom kita gali ilmu. Sha dapat dari kawan-kawan bundle juga. ✔ Bale – Ketul, guni atau tokol pakaian/beg/kasut dan lain-lain. Kain 100 – Baju/pakaian yang 100% kapas. Kain Samah – Baju yang diadun dengan 2 material. 50 cotton +50 polyster (poly). 3 kain – Baju diadun dengan 3 material. Cotton + Poly + Rayon. 3 suku / Raglan / 3q – Baju yang mempunyai lengan bersambung dari leher berakhir di siku. Kain sambung – Lengan baju disambung dengan lengan warna lain, contohnya Rolling Stone Tour Euro82, Iron Maiden ‘aces high’ lengan camo. Ada juga kain sambung di dada. Contohnya Hawaii bernombor. Camo – Celoreng Ringer – Baju yang mempunyai warna/getah pada hujung lengan dan leher. Kain pasir / kain bulu katu – Merujuk seluar Lee,Wrangler,Levis era 70/80/90 an. Combo – Jualan melebihi sehelai dengan 1 harga. Single stich – Jahitan satu garisan sama ada pada lengan atau bawah baju. Biasa pada baju vintage.

Tips Pakaian Untuk Konvo

Gambar konvo! =) Assalamualaikum. Apa yang korang perlu ada untuk pakai pakaian konvo? Aku ada sedikit panduan. Top to toe 1. Kasut Lelaki kena pakai kasut kulit (kulit warna gelap –seelok-eloknya warna hitam) Ala, tak mahal pun ada jer yang murah. Perempuan pula kena pakai kasut bertutup, hitam atau warna gelap seakan-akan hitam. Kasut tu mestilah nampak formal. Tak boleh ada lubang-lubang macam kasut Cinderalella. Orang perempuan mesti tau kasut Cinderalela tu macam mana. Kasut Cinderalela tu adalah kasut plastic nipis dan ada lubang-lubang.   Sila beri perhatian, kasut adalah penting. Tak boleh pakai sandal dan selipar. Stoking tak apa, kurang diberi perhatian (bagi perempuan sahaja). Boleh pakai stoking atau tidak. Lelaki kena pakai stoking. Mesti warna gelap, jangan pakai stoking putih pula, sangat pelik. Bagi mereka yang jarang pakai kasut tertutup macam aku ni, boleh juga bawa sandal atau kasut yang selesa untuk digantikan apabila perlu . Ta

Open Tracker